Att vara vänsterhänt

Vänsterhänthet innebär att använda vänster hand som huvudhand. Andelen vänsterhänta varierar från land till land (siffror mellan 4 och 11 procent förekommer), och det är något vanligare att män är vänsterhänta än att kvinnor är det.


I hela världen är vänsterhänta i minoritet; ingen vet med säkerhet varför. Möjligen hänger det ihop med att kroppens inre organ inte är fullt symmetriska. Undersökningar tyder på att vänsterhänta är överrepresenterade såväl bland mycket begåvade som mindre begåvade; spridningen är således större än bland högerhänta.


Många verktyg och redskap med asymmetrisk konstruktion är utformade för högerhänta personer. Vänsterhänta har då svårt att hantera sådana redskap. Exempel på asymmetriska verktyg är saxar, skomakarknivar, vissa skjutvapen, vissa dörrar och skåpsluckor, tandläkarstolar (vänsterhänta tandläkare får lära om), cyklar (många vänsterhänta stiger av till höger medan cykelstödet sitter till vänster) samt motorsågar (farliga för vänsterhänta). I vissa fall finns spegelvända varianter, till exempel "vänsterhänta saxar", men det kan vara svårt att få tag på sådana modeller i den allmänna handeln; utbudet är begränsat.


Traditionellt har vänsterhänthet betraktats som ett funktionshinder. Åtminstone till sent 1960-tal förekom det i Sverige att man tvingade vänsterhänta använda höger hand i skolan, och de utpekades som obegåvade när de inte klarade av det lika bra som jämnåriga högerhänta elever.


(Text tagen från Wikipedia)

 

Som ni säkert har förstått så är jag alltså vänsterhänt och jag är stolt över att vara det. Jag får alltid höra på pingisen att jag är felhänt men som sagt, jag tycker att det är häftigt att jag inte är som alla andra. Är någon av er vänsterhänt? Men som du läste tidigare så har vänsterhänthet betraktats som ett funktionshinder och tydligen så tycker vissa att det fortfarande är så. För några år sedan när jag och några vänner skulle söka jobb i Norge fick vi inte jobb på grund av att jag var vänsterhänt! Det gjorde mig riktigt arg. Vi kan utföra ett jobb precis lika bra som en högerhänt och för det mesta så är vi även vana att använda vår högerhand, eftersom så mycket saker i vardagen är gjorda för en högerhänt. Tur att vi har fått en egen dag i alla fall, så att vi blir kompenserade att förtryck som vi får stå ut med.

5
Lina G

Jag är stolt vänsterhänt!

Anders

Jag är också vänsterhänt :)

Li-Martina

Jag är mer vänsterhänt än vad du är, om

jag kommer ihåg rätt ;)

Li-Martina

ja just det, precis så var det ;D

Li-Martina

Men du kom ju också ihåg ju, eller du kanske bara gissade? :P